Full-Gas Suzuki

Suzuki GSX1300R ABS Hayabusa

A legenda újjászületett
Erősebb motor, nagyobb hengerűrtartalom
Továbbfejlesztett digitális üzemanyagbefecskendezés, és motorvezérlés
Választható motorbeállítás
Kiváló aerodinamika. Jól bevált, de finomított váz
Teljes műszerezettség és megkülönböztető fények
Műszaki adatok

A legenda újjászületett

A Suzuki nemrégiben, Rómában mutatta be a 2008-as Hayabusát. A felfrissített változat az eddigieknél is többet nyújt a motorhatékonyság, a könnyed kezelhetőség, a forgatónyomaték, a súlyelosztás és a károsanyag-kibocsátás tekintetében is. A motor még jobb légellenállási mutatókkal rendelkezik, a szél-védelem is fejlődött, a finomított vonalak pedig még áramvonalasabbá tették. A legújabb digitális üzemanyag befecskendező és motorvezérlő rendszere, valamint a háromszintű, választható motorbeállítás is segít abban, hogy mindenki megtalálja a neki legmegfelelőbb stílust. A hatást a továbbfejlesztett első fékek és a finomított első és hátsó felfüggesztés teszi tökéletessé és alakítja ki a kiegyensúlyozott teljesítmény legújabb szintjét. Az "Ultimate Sport" újraértelmezésre került, a legenda pedig újjászületett.

Erősebb motor, nagyobb hengerűrtartalom

A 2010-as Hayabusa erősebb négyhengeres motorja még több forgatónyomatékkal rendelkezik az erőlködés nélküli gyorsítás érdekében. Az alapfelépítés nem változott: folyadékhűtés, a vezérmű hengerenként négy szelepet mozgat. A szelepek a Suzuki saját, versenymotorokon bevált nikkel-foszfor-szilikon-karbid ötvözettel (SCEM) lettek bevonva, mely növeli a hővezetést és a tartósságot. A henger továbbra is 81 mm-es, átmérője azonban 2 mm-rel megnőtt, így a hengerűrtartalom 1340 köbcentiméter lett.
De az új Hayabusa több, mint megnövelt nyomaték és nagyobb hengerek. Nem csak minden fordulatnál sokkal erősebb, de üzemanyag takarékosabb is, hiszen finomabb lett a gázadás és környezetbarátabb a kibocsátás. Az újfajta háromgyűrűs alumínium-ötvözet dugattyúk erősebbek, könnyebbek. A dugattyúkon található nyomás- és olajvezérlő gyűrűket vákuumkamrában vonják be króm-nitrid ötvözettel egy sajátos eljárás folyamán. Ez az ötvözet keményebb, mégis finomabb, mint a megszokott króm-bevonat, jobban csökkenti a súrlódást és jobban zárja a hengert. A felső dugattyúgyűrű L alakú része az égéskamra nyomásától még jobban a henger falához préselődik, ezzel pedig megnöveli azt az erőt, mely lefelé nyomja a dugattyút. A dugattyú átalakított koronája a kompakt égéskamrával 11,5:1-ről 12,5:1-re növelte a kompressziós számot. A króm-molibdenum acélötvözetű összekötő elemek is hozzájárulnak a még több erő kifejtéséhez, a kissé átalakított dugattyútengely pedig a hosszabb dugattyúúthoz is alkalmazkodik. A mindegyik henger oldalán megtalálható U-alakú kivágás nagyobb, mint az általában megszokott ventillációs lyukak, mely lehetővé teszi, hogy a leszálló hengerek alá szorult levegő gyorsabban tudjon kiáramolni azokba a hengerekbe, mely éppen felfelé száll. A forgattyúház levegő áramoltató rendszere olyan szelepekkel lett ellátva, mely az airbox nyomását nem engedi beáramolni a forgattyúházba. Mindkét változtatás csökkenti a belső nyomást és a mechanikai erőveszteséget. Új titán szelepek helyettesítik az előző modell acél szelepeit, mely szelepenként 14 gramm súlycsökkenést jelent, de lehetővé teszi a könnyebb szeleprugók használatát is, miközben nagyobb utat járhat be a szelep ugyanolyan szelep-vezérlés mellett. Ezzel megnövekszik az erő és csökken a mechanikai kopás. A szelepméretek változatlanok, 33mm-es belépő és 27,5 mm-es kilépő szelepek, de a szelepek dőlését sem változtatták meg. A szelepemelkedés 8,8 mm-ről 9 mm-re nőtt a belépő oldalon és 7,5 mm-ről 8,6 mm-re a kilépőn. A gyújtógyertya-kupakokba épített tekercs és a finomabb, irídium ötvözet elektródos gyújtógyertyák forróbb szikrát adnak - amely tökéletesebb égést eredményez - valamint kétszer olyan hosszú élettartammal rendelkeznek.

A megnövelt motorhőmérséklethez és erőhöz új hűtőrendszer is dukál, így a 2008-as Hayabusa szélesebb, magasabb, de mélységében csökkentett hűtőt kapott. A hűtő tehát keskenyebb, de több lapátot építettek be, amelynek segítségével megnövekedett a hűthető terület. Az új konstrukció a hűtő teljesítményét 28,1 kW-ról 29,9-re növelte. Egy másik, elektronikusan vezérelt hűtő is beépítésre került a rendszerbe, a két hűtőt pedig nem a megszokott termosztát, hanem motorvezérlés szabályozza, mely a hengerhőmérsékletet érzékelve dönt a hűtésről, ezzel pedig hatékonyabb hűtést és egyenletes motorhőmérsékletet ér el. Az olajhűtő kapacitása 7,52 kW és tíz soros hűtőlapáttal rendelkezik.
A 2008-as Hayabusa hatalmas erejéhez hozzá kellett igazítani a váltót. Az 5. és 6. sebességet így optimalizálták, 18 mm-re szélesítették, az 1-es és a 2-es sebességet pedig 18 mm-re szűkítették. A 4., 5. és 6. sebesség állandó olajos kenést kap, hogy a hosszútávú, nagy sebességű motorozáskor se alakuljon ki kopás.
A "Suzuki Clutch Assist System" rendszer optimalizálja a kuplung működését, könnyebbé teszi a fékezéskor történő lefelé váltást és nagyobb nyomatékot ad gyorsításkor, nem mellesleg pedig a kuplungkar behúzása is könnyedebb lett, mellyel a pilóta komfortérzete is megnő.

Továbbfejlesztett digitális üzemanyagbefecskendezés, és motorvezérlés

A 2010-as Hayabusában található a Suzuki legerősebb, legmodernebb motorvezérlő rendszere, melyet egy 32 bites 1024 kB-os mikroprocesszor működtet.
A Hayabusa motorja egy pár levékonyított, 44 mm-es kétcsöves beömlőt (Suzuki Dual Throttle Valve) tartalmaz, amelynek egyik oldala a bal oldali, másik oldala pedig a jobb oldali hengereket szolgálja ki, így mindegyik hengerhez egy-egy cső kapcsolódik és mindegyik cső két befecskendezővel lett ellátva. A szokásos befecskendezőkkel ellentétben az SDTV-nek két pillangószelepe van mindegyik csőben, melyből az egyiket a vezető irányítja, a másikat pedig motorvezérlés, mely a szelepet a fordulatszámtól, a sebességváltó pozíciójától és az első szelep állásától függően nyitja ki. Ez a megoldás növeli az égés hatékonyságát, az alacsony és a közepes fordulatnál lévő nyomatékot és lineárisabbá teszi a gázadást.

A minden csőben meglévő két befecskendező az általános 4 lyuk helyett 12 lyukkal rendelkezik, ezáltal finomabb permetet juttat az égéskamrába, ezzel tökéletesebbé teszi az égést, a károsanyag-kibocsátást viszont csökkenti. Az egyik befecskendező 30 fokos szögben áll és állandóan működik, a másik pedig magas fordulatszámnál adagolja az üzemanyagot. A motorvezérlés "Idle Speed Control" (ISC) része szabályozza a beáramló friss levegő mértékét, mely a hideg indítást segíti és stabilizálja az alapjáratot. A motor "PAIR" rendszere a gázkar pozíciójától és a fordulatszámtól függően friss levegőt juttat a kipufogórendszerbe, ezzel segíti az el nem égetett anyagok égését és a szénmonoxid kibocsátás csökkenését.
A Hayabusa kipufogórendszerének oxigén szenzora által beérkezett adatok alapján a motorvezérlés adagolja a megfelelő mennyiségű üzemanyagot a hengerekbe. A motor katalizátora tovább csökkenti a széndioxid, a szénmonoxid és a nitrogénoxid
kibocsátást, mellyel a Hayabusa megfelel a szigorú Euro 3-as és Tier 2-es előírásoknak is.

Választható motorbeállítás

A Hayabusa is rendelkezik a Suzuki S-DMS rendszerével, melynek segítségével a kormány jobb oldalán elhelyezett kapcsolóval a vezető kiválaszthatja a három (A,B,C) beállítás egyikét. A különböző beállításoktól függően változik a motor erőátvitele, melyet a versenymotorok megépítésekor összegyűjtött tapasztalatok alapján fejlesztettek ki. A három fokozat közötti átváltás menet közben is megvalósítható, így a vezető a különféle útszakaszokhoz igazodva is megválaszthatja a neki megfelelő beállítást. A műszerfal közepén elhelyezett digitális kijelzőn a vezető nyomon követheti, hogy melyik beállítást választotta. Az "A" állás a normál erőátvitelű beállítás, a "B" lineárisabbá teszi az erőátvitelt, a"C" pedig mindennek a teteje, hiszen a legkisebb fordulattól a legnagyobbig teszi lineárissá az erőátvitelt.

Kiváló aerodinamika. Jól bevált, de finomított váz

A Hayabusa mindig is arról volt híres, hogy ritkaságszámba menően jó légellenállási mutatókkal rendelkezik. A motor kimunkált vonalai azonban nem csupán elméletben születnek meg, hanem egy olyan összehangolt design-munka keretében, mely azon az ésszerű tényen alapszik, hogy a motort jól vezethetővé kell tenni. Ennek érdekében a szélcsatornában végzett tesztek azt eredményezték, hogy a vezető körüli légáramlás normál üléspozícióban és a a plexi mögé bebújás esetén is kiváló. Az orr-rész némileg szélesebb lett, a plexi pedig 15 mm-rel megemelkedett, mellyel csökken a motorosra nehezedő nyomás. Megváltozott a plexi felső vonalvezetése is, az illesztékek pedig finomabbak és láthatatlanok lettek. A vonalvezetés változása az üzemanyagtartályon is észrevehető, kicsit laposabb lett, hogy a vezető jobban rá tudjon dőlni egy esetleges verseny során. Az orr-részbe ágyazott indexek erőteljességét is finomították, így jobban követik a motor vonalát. A hátsó indexek egy áramvonalas, kivételes formájú kiszélesedésen helyezkednek el, abba beépítve, melynek formája egy repülőgép hátsó részére emlékeztet. A motor apróbb részeinek igen finom kidolgozása a régi Yoroi-Kabuto pajzskészítő művészetre emlékeztetnek, melynek jellegzetessége volt a legapróbb részletek finom megmunkáltsága. A Yoroi-Kabuto is használta a sólymot, a japán kultúra egyik leggyakrabban használt alakját, mely a Hayabusát is ihlette és amely azóta híressé tette a motort.

A Hayabusa jól bevált váza a 2010-as évre, finomításra és továbbfejlesztésre került, a feleslegesnek ítélt részek lebontása után pedig a súlya is csökkent. Az alumínium ötvözetből készült vázon több helyen finom módosításokat végeztek, a szintén alumínium ötvözetű lengőkar szilárdsága is 10%-kal nőtt egy, a belsejében futó bordázatnak köszönhetően. Az elülső borítás háromszög alakú acélcsövekkel készült, hogy több súlyt tudjon elviselni, az ülések pedig 17 mm-rel lejjebb kerültek, hogy a vezető mélyebben tudjon ülni. A tengelytávolság továbbra is 1485 mm. A továbbfejlesztett 43 mm-es KYB villák is külön felületkezelésen estek át, melyel jobban reagálnak az útfelület nagyobb hibáira is. A villák érzékenysége állítható, kiterjedése pedig 120 mm maradt. Az első villára illesztett féknyereg is átalakításra került, hogy meg tudjon felelni az új fékrendszernek. A hátsó KYB lengéscsillapító is teljes mértékben állítható, dugattyújának átmérője 43 mm, rúdjának átmérője pedig 14 mm. A hátsó kerékút 140 mm maradt. A háromvillás alumínium-ötvözetű kerekek simábbnak tűnnek, tömegük azonban nem változott, mérete pedig elöl 3,5x17-es, hátul pedig 6x17-es. A kerekekre gyárilag előre 120x70ZR17-es, hátra pedig 190x50ZR17-es Bridgestone gumi kerül. A versenykörülmények között is már bizonyító négy alumínium-ötvözetű TOKICO féktárcsa került a kerékre, melyek nagyobb fékereje mellett az is előnye, hogy elöl 320mm-ről 310 mm-re lehetett csökkenteni, szélessége pedig 5 mm-ről 5,5 mm-re nőtt. A kisebb átmérőjű első fékek is hozzájárultak a motor tömegének csökkenéséhez, de egyben a felfüggesztés teljesítményét is javították. A hátsó féknyereg egy nagyobb átmérőjű (260 mm) és szélesebb (5,5 mm) féktárcsára illeszkedik, mellyel jobban kordában tartható a motor hátuljának viselkedése. A kormány-lengés csillapító alapfelszereltség. A kétkeréken száguldó legenda – szeptembertől már hazánkban is – vár a Suzuki kereskedésekben. Vidd haza, legyen a te saját legendád.

Teljes műszerezettség és megkülönböztető fények

A Hayabusa műszerfalát négy kör alakú analóg mutató uralja, melyek a sebességet, a fordulatot, az üzemanyagot és a hűtőfolyadék hőmérsékletét mutatják. Ezeket az analóg műszereket LED-ek egészítik ki, melyek a különböző tulajdonságokban történt vészes eltérésekre figyelmeztetnek. A négy analóg műszer egy LCD információs panelt fog közre, melyen leolvasható a sebességváltó állása, a motorbeállítás fokozata és az idő. Az öt kör alakú mutató széle ezüstös acélszínű, mely az amerikai GT autók műszerfalára emlékeztet. A fordulatszámmérő órát be lehet állítani úgy is, hogy 4000 és 11500 rpm között állandóan vagy villogva világítson. A Hayabusa első és hátsó lámpáinak azonnal felismerhető karaktere nem változott, a motor jobb aerodinamikai együtthatói érdekében azonban némi finomítást végeztek rajta. A megszokott formájú első lámpatest egy fényszórót és egy tompított lámpát tartalmaz, melyből előbbi sokkal kompaktabb és könnyebb, valamint nagyobb teljesítményre is képes. A hátsó lámpa a tömegcsökkentés érdekében LED-es, mely sokkal tartósabb, mint a szokásos égők.

Műszaki adatok

Motor típusa 4 ütemű, 4 hengeres, vízhűtéses, DOHC
Furat x Löket 81,0 X 65,0 mm
Hengerűrtartalom 1.340 köbcentiméter
Sűrítési arány 12, 5:1
Keverékképzés Benzin befecskendezéses
Olajmennyiség 4,0 liter
Gyújtás Elektronikus (tranzisztoros)
Indító rendszer Elektromos
Kenés Nedves olajteknő
Erőátvitel 6 sebességes mechanikus
Primer áttétel 1.596
Végáttétel 2.388
Váz típusa Dupla bölcsőváz alumínium ötvözetből
Villaszög / Utánfutás 24,2 fok / 98 mm
Felfüggesztés elöl Fordított teleszkóp tekercsrugóval, teljesen állítható rugóelőfeszítés és lengéscsillapítás (húzó-nyomó)
Felfüggesztés hátul Lengőkar tekercsrugóval, olajcsillapítással, teljesen állítható rugóelőfeszítés és lengéscsillapítás (húzó-nyomó)
Kerékabroncs elöl 17M/C x MT3.50
Kerékabroncs hátul 17M/C x MT6.0
Fékek elöl Radiális, 4-dugattyús féknyergek, 310 mm-es dupla tárcsával
Fékek hátul 1-dugattyús féknyereg, 260 mm-es tárcsával
Gumiabroncs elöl 120/70ZR17M/C 58W
Gumiabroncs hátul 190/50ZR17M/C 73W
Üzemanyagtartály 21,0 liter
Hosszúság 2195 mm
Szélesség 740 mm
Magasság 1170 mm
Tengelytáv 1485 mm
Ülés magasság 805 mm
Önsúly 220 kg